dinsdag 20 mei 2008

Zeg Swapmaatje........

Ik heb vanavond de sok opgezet en al heel snel de heerlijk ruikende mama-badpret vrijgewurmt, het antwoordt op het lekkere luchtje dus: rozenolie! Heerlijk, binnenkort eens uitgebreid in mijn badje mee gaan bubbelen.

Goed, dus blij ging ik verder aan mijn eerste poging ajour breien (Bluebird of Friendliness patroon). Zo blij met jouw vertaling, al begreep ik al meteen de uitleg van het picot opzetten niet, maar ach, gewoon opzetten is ook leuk. (al kan iemand me dat misschien eens uitleggen: gebreide opzet, 5 steken opzetten, hecht 2 steken af, laat de overgebleven steek van de re. op de li. naald, herhaal ...)

Goed, het patroon dus. Klein vraagstukje omdat er staat een steken aantal met een meervoud van 7, het voorbeeld is 60 steken opzetten, maarreh... kan ik zo slecht rekenen dan?
Niet getreurd, ik wil maat 34 breien, dus een opzet van een prachtige 56 steken (mooi deelbaar door 7)
Patroon gebreid..... mmm, kom niet uit. (nee er gaat geen lichtje op)
rondje rechten......
Patroon gebreid..... mmmm, kom weer niet uit....
rondje rechten....

50 steken over. HUH?

Nog eens....
en toen nog maar eens, ik ben een volhouder...

en toen ging het licht branden en vergeleek ik de vertaling met het origineel.
GRRRRRRRR!!!!!!! Ik heb staan: K1, K2tog, yo, SKP, K1
In het engels staat er: K1, K2tog, yo, K1, yo, SKP, K1

Morgen... morgen ga ik het nog eens proberen, nu mag ik een lekker caramel ijsje om mezelf te troosten!

(ps bolmaatje: gelukkig heb ik een goed gevoel voor humor, dus no worries! Ik heb in ieder geval vast een voorproefje gehad van hoe heerlijk kleurig mijn klaprozen veldje breidt)

9 opmerkingen:

Tucana's Dream zei

oh picot opzetten is kweetniet hoe mooi!
En helemaal niet hetzelfde dan gewoon opzetten hoor.
Kijk maar eens naar het patroon van miss dashwood... (http://knitty.com/issuewinter04/PATTmissdashwood.html)
Zie je die 'bolletjes' aan de rand? Die krijg je als je picot opzet...
Eigenlijk komt het erop neer dat je 5 steken opzet, 2 steken afkant (alsof je je werk zou beginnen afkanten) en dan de steek die op je rechter naald blijft staan op je linker naald zet en terug 5 steken opzet, terug 2 afkanten, steek op linkernaald zetten enz...
Echt heel mooi!!!

Jon zei

Na die link van jou te hebben bekeken, kwam ik ook hier nog terecht: http://nonaknits.typepad.com/nonaknits/2005/09/picot_cast_on.html

Maar het blijft mij een raadsel, hoe ik nou ineens tussen het opzetten twee steken kan afkanten.
Niet breien en gewoon terug overhalen? is dat de bedoeling hier?

Misschien denk ik te moeilijk maar ik zie het gewoon niet voor me....

Tucana's Dream zei

oeps, dan heb ik het niet goed uitgelegd... sorry *bloos*

5 steken opzetten
2 steken opzetten, de 2e steek over de 1e heenhalen (=1 steek afgekant), 1 steek opzetten en over de vorige heenhalen (=2 steken afgekant)
de steek die op je rechternaald blijft staan op je linker naald zetten
5 steken opzetten
2 steken opzetten en over elkaar heenhalen
enz...

Eigenlijk zou je het gewoon eens moeten proberen... ;-) dan kan je zelf zien hoe het gaat worden...

Jon zei

Nee zeg, geen sorry zeggen! Je legt het prima uit, ik ben alleen in sommige dingen nog maar zo'n beginner .....

Ik krijg langzaam aan een idee door dat randje aan dat hoedje, dus ik ben al iets verder.
Ik had het gisteren wel geprobeerd, en volgens mij klopte er meer van dan ik dacht maar heb ik niet genoeg door gezet (ik dacht dat die bobbeltjes niet goed waren ;))

Vanavond nog een keer proberen, ik laat je weten of het gelukt is!
Dank je wel!

Olga zei

succes Jon!

Alice zei

Mmmmm, rozen badolie... klinkt goed!
Het patroon ziet er in elk geval goed uit, waarschijnlijk gaan die sokken heel moo worden.
Nu ik deze post zo lees, realiseer ik me dat ik nooit picot heb opgezet, wel op die manier heb afgekant. Zie, een mens is nooit te oud om te leren, mijn volgende paar sokken zullen voorzien zijn van een picot- boordrandje (en ja, dan zal ik ze vanaf de boord breien).

Anoniem zei

Aaarghhh, sorry sorry maatje voor deze typfout en ik hoop zo dat er niet meer in staan!! Echt, ik kan het 100 x nalezen en dan staan er nog fouten in:-(

Jon zei

is dat niet altijd zo... ik schreef pas een lied voor een trouwerij, mijn man laten nalezen, uitgeprint en jahoor: toch een foutje.
Ik ga me nu nestelen op de bank en ga me op een picot randje gooien, als het goed is morgen een foto..

Tucana's Dream zei

Bestaan er nog andere manieren van afkanten dan?
Oeps!
Afkanten is toch 2 steken breien, de 1e over de 2e, steek breien, 2e over de 3e, steek breien... of niet?
Ik zou er niet van verschieten dat er nog andere manieren zijn om af te kanten hoor... opzetten kan je ook op tig verschillende wijzen.