woensdag 28 mei 2008

Wie het langst wacht...

... Staat lekker wel bovenaan het lijstje :o)

Nu niet denken dat ik tot nu druk ben geweest met het regelen van de was, want niets is minder waar. Wat wel waar is, is dat er van alles en niks tussen de was en dit blogje kwam en toen ik 2 keer met mijn ogen knipperde, was het alweer kwart over 4.

Maar nu, belangrijker nieuws, mijn bol. Ik kon me gisteren 'uiteraard' (neem die complimenten voor mijn zelfbeheersing maar weer terug, dames :o) niet helemaal inhouden (dat er 2 nieuwsgierigongeduldige jongetjes om me heen stuiterden, hielp ook niet echt mee, hahaha). Dus toch de doos open om te kijken hoe en wat.



Eerst de begeleidende brief. Wat? Ik een moeilijk mens als MB-maatje? Goh ;o)
Wel leuk om te lezen dat mijn maatje mij een creatieve duizendpoot vindt, dat vind ik wel een compliment.

De jongens zijn blij gemaakt met een pot stoepkrijt en een zakje waterballonnen (ik heb oudste moeten overtuigen dat het voor hem én jongste is, maar vooralsnog kan hij niet kiezen wat hij het liefst heeft... en is tot de slotsom gekomen dat ze gewoon samen gaan doen met beide dingen :o).


Mijn oogst? Een boekje met sokpatronen (er staat een hak in beschreven, die ik nog niet ken, leuk!) en 2 zelfgenaaide pittenzakjes (kruikjes). Tenminste ik denk dat ze daarvoor zijn bedoeld? Jongste denkt dat het zakjes zijn om lekker mee te gooien en heeft dat ook al even uitgetest. Ik heb ze maar even buiten zijn bereik gelegd.

En natuurlijk de bol. Bollén in mijn geval (handig om 2 sokken tegelijk te breien, zoals ik het liefst doe). Vol met kadootjes. Heel spannend, want het rammelt aan alle kanten.

Ik moest keihard lachen toen ik de eerste bol uitpakte. Groen. Knalgroen! Na mijn eerdere verhandeling (als reactie op een blogje van Christien over de kleuren van haar swapbol) over de kleur groen en mijn haat-liefde-verhouding met de kleur groen, kan ik nu natuurlijk niet beweren dat ik het een schitterende kleur vind, want dan val ik subiet door de mand ;o). Laten we zeggen dat ik nog een beetje aan mijn bol moet wennen. De wol voelt heerlijk zacht. Het is een vrij dun, 2-ply garen. Ik verwacht dat het een sokkenwolletje is, maar ik heb geen informatie gekregen over het garen. Ik hoop dat mijn maatje me nog iets meer over de wol wil vertellen, want ik ben heel nieuwsgierig wat voor wol dit is en hoe ik het moet wassen en zo.

Ik ga even diep nadenken wat ik van de wol ga maken. Ik vind het patroon voor Primavera sokken erg mooi, maar het toeval wil dat ik momenteel met een paar sokken bezig ben (Vinnland), dat ook bestaat uit meerderingen en minderingen op strategische plaatsen. En met dit ene paar op de naalden zit ik wel al een beetje aan mijn tax qua meerderingen (duidelijk niet mijn favoriete breisteek). Dus misschien is het handiger als ik nu eerst even voor een ander patroon kies en de Primavera later ga breien (want ik vind het echt erg mooie sokken).

Oudste vroeg me bij het uitpakken van de wol direct of ik daar voor hem sokken van ging breien en misschien doe ik dat. Voor hem en jongste dezelfde sokken voor komende winter (al heb ik het donkerbruine vermoeden dat oudste gewoon het hele jaar rond zelfgebreide sokken blijft dragen, hij vindt dat zoveel fijner zitten dan gekochte sokken). Dat worden dan geen ingewikkelde sokken, maar misschien ga ik wat stoeien met kabels. Dat heb ik vorige week voor het eerst gedaan (Tessa heeft het bewijs ervan in handen :o) en ik vond het hartstikke leuk om te doen. Aan de andere kant, als ik de sokken nu gewoon helemaal in tricotsteek brei, ben ik wel sneller bij de kadootjes. Is ook een aantrekkelijk idee, nietwaar? Hahahaha, ik heb een goed excuus, na al dat wachten, is mijn geduld gewoon op ;o)

Misschien combineer ik de wol ook wel met iets uit mijn eigen voorraad voor bijv. een paar Binsenkörbchen-sokken. Dat vind ik een superpatroon. Ik heb het al eens eerder gebreit en dat zijn heerlijke sokken geworden. De combinatie van een effen - en een variegated garen is heel mooi, vind ik. Het 'kalmeert' ook het groen wat, denk ik :o)

Lief maatje van me, ik hoop dat je nu niet denkt dat ik niet blij ben met mijn bol, want dat ben ik wél. De kleur is niet wat ik zelf zou hebben uitgezocht, maar de lente is mijn favoriete seizoen, dus het komt wel goed met dat groen en Judith ;o)

Dankjewel maatje, voor wat ik kreeg en voor wat er nog uit de bol zal rollen. Ik ben heeeeeel benieuwd. Wordt vervolgd....

9 opmerkingen:

Alice zei

Oh, waterballonnen en stoepkrijt doen het hier ook altijd goed. Zakjes met pitten worden hier wel gebruikt om mee te gooien trouwens.. dus die zouden zijn bedoeld als kruikjes? Oef, maar goed dat de goede geefster niet weet waar ze voor gebruikt worden... (nee, niet iemand van deze lijst en ik weet ook zeker dat ze hier niet mee zal lezen... het is haar taal gewoon niet :-))

Ik vind het er allemaal goed uit zien. Groen is ook niet helemaal mijn kleur trouwens, hoewel ik de wol zo op de foto wel mooi vind. En met het patroon wat je ermee van plan bent, zouden daar wel eens een paar prachtige sokken uit kunnen rollen.

Anoniem zei

LOL van die kleuren had ik al een flauw vermoeden :P vooral na je haat-liefde-commentaar hier ergens.
Maar toen ik hier ergens vroeg wat ik met de wol zou doen, opsturen of niet omdat het totaal jouw kleuren niet waren, kreeg ik unaniem de commentaar van het gewoon te verzenden.
So be it ;-) Lijkt mij een leuke kindjes-kleur, dus ik zou zeker voor de kindjes-sokken gaan ;-)
Hoe smaken verschillen, ik vind groen prachtig! :P

En je hebt gelijk, ik ben volledig vergeten te vermelden welke wol het is...
100% superwash BFL, handgeverfd met Jacquard acid dyes, dus als je het vertrouwt in de wasmachine, zeker doen!

Die gooizakjes zijn kersenpitkussentjes, goed geraden ;-) maar dat was wel duidelijk, denk ik. Worden hier trouwens ook gebruikt om mee te gooien, LOL!

EN? Is de identiteit van je maatje al bekend? *grijns*
(sorry, ik kon het niet laten! :D)

En nu gaan breien jij! Ipv hier wat te zitten bloggen, tsssss! :P


anoniem X

Anoniem zei

en oooooooooh! ik bekijk net die Binsenkörbchen-sokken.
Mooi! Als ik mij nog een keertje aan sokken waag, hou ik dat toch wel in gedachten! Die zijn gewoon mooi!

Een famke zei

Wat een prachtig pakket!
Groen valt hier wel in de smaak, maar groen kan idd erg verschillend zijn. Ik vind het mooi, je zult er vast aan wennen hihi.
Succes met het opbreien, als ik het goed begreep ben je een supersnelle breister dus ik verwacht SNEL resultaat!
Veel plezier!

Christien

Myrthestiek zei

Dat pakket was het wachten waard. Ik snap jouw haat-liefde verhouding met groen heel goed, heb ik zelf ook. Voor de kinderen ben ik daar een stuk makkelijker in.
Die Binsenkörbchen-sokken zijn idd prachtig mooi, eens wil ik ook nog een keer zoiets breien. Maar wordt de sok niet erg dik met dubbele draad?

Anoniem zei

O, ik stem ook voor de birsenkorbchensokken!! ik hou wel van groen, al moest ik 2 keer kijken eer ik de wol zag tussen de cadeautjes :-))
Ik ga nu breien! vandaag alleen nog maar achteruit gebreid, 5 rijtjes minder ver nu dan gisteren, gauw inhalen. De kabelsokjes voor Jasper zouden anders ook wel heel mooi zijn in groen!
ik bne hier vandaag al -tig keer komen kijken of je al geblogt had, mijn eigen was is er van blijven liggen, hahahaha

Monique zei

Eindelijk foto's van de laatste bol, nou dat is toch het wachten wel waard geweest. En ja, ik hou ook wel van groen. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken , het patroon wat je er bij gekregen hebt, (ben de naam even kwijt) lijkt me toch ook wel heel erg leuk met dat groen, We zullen zien.

heleen zei

Ik vind groen erg mooi en zeker dat heldere groen van jou! Succes met breien, ik ben erg benieuwd wat er verder nog uit je pakketten komt, het is nu al zo anders en bijzonder!

Succes!

Judith zei

Hoi Tessa,

Ik wíst dat er nog ergens een vraag van jou onbeantwoord was gebleven. Dit was hem. Of de Binsenkörbchen-sokken niet dik worden door de 2 kleuren. Nee, dat worden ze niet. Je breit telkens 2 toeren met dezelfde kleur en door de afgehaalde steken vorm je het 'blokje'. Je breit dus niet met 2 draden tegelijk.

Doeg,
Judith, die vandaag met een paar Binsenkörbchen is begonnen, voor haar tante van wie ze 'zomaar' een spinnewiel krijgt (Ashford Traditional enkeltrapper). Ipv geld krijgt ze een dankjewel-pakket van verschillende zelfgemaakte dingen. Vond ze veel leuker. Ik ook trouwens, is veel persoonlijker en origineler dan een bedrag handje contantje :o). Ik brei ze van donkerblauwe Arwetta en een bol 5-dunne-draads sokkenwol, ooit uit Duitsland gekocht (met een groepje sokkenbreiers tegelijk staat me bij). Het is 3 kleuren blauw en 2 kleuren lichtgroen. Past heel mooi bij elkaar. Tzt op mijn blog te zien.