dinsdag 20 mei 2008

Wel al Magic wool gesponnen


Omdat ik nog steeds niet het patroon Top in Weinrot besteld heb (wat dus wel een download is) ben ik gaan spinnen met de lontwol die ik had gekregen. Met het bovenstaande resultaat. Ik ga deze ribbed bolero ermee maken. Ik heb 265 meter, ik zie wel hoever ik kom. Lekker dik gesponnen zodat ik het ongetwijnd kan breien, dan blijven de kleuren mooi vloeiend. Getwijnd krijg je toch meer schakeringen erin. Ook mooi als je meerdere kleuren hebt, maar dit is zo'n mooie combinatie van tinten van groen dat ik dat wil behouden.
tabitha

10 opmerkingen:

Een famke zei

prachtige wol heb je gesponnen, wat een geweldig cadeau ook om bij je bol te krijgen!

Christien

Monique zei

Ziet er geweldig mooi uit, helemaal mijn kleur. ben ook zeer benieuwd naar het breiresultaat.

Jon zei

Spint lontwol anders dan 'gewone' vacht? Lijkt me makkelijker of vergis ik me daar dan in?
Ik heb gisteren een groot stuk vacht geverfd en het is zooo mooi geworden! Maar ja, het werk wat je er altijd aan hebt he.... dan lijkt me lontwol ook weleens prettig.

gnaptor zei

huh, ik dacht mn bolmaatje te kennen...... nu weet ik t even niet meer. Maar lontwol (zo noem ik t dan, van dat gekaarde spul in een lange band) of heet het kaardbandvlies weet ik veel??? Maar goed dat gaat als een trein, spint ook veel zachter op. Ik had eerst ook (of beter gezegd nog steeds enorm veel) ruwe vachten. Het spint heel erg lekker, maar het wordt niet zo mooi, zacht en glanzend als lontwol of gekaarde wol

Alice zei

Mooi kleurtje, ziet er prachtig gelijkmatig gesponnen uit.

Iris zei

Hoe verf jij een vacht dan, Jon? Ga je die eerst wassen en dan verven en dan spinnen? Ik heb wel uit een vacht gesponnen (lekker vet) en ook lontwol/kamband geverfd en gesponnen.

gnaptor zei

ik was een vacht in de wasmachine en vervolgens verf ik het zoals je ook een garen / lontwol etc zou verven

Jon zei

Wat ik eerst 'altijd' (valt wel mee met die ervaring!;)) deed was eerst spinnen, zo uit de vacht, twijnen en dan de streng verven.

Toen heb ik een paar keer stukken vacht eerst helemaal uitgekamt, gewassen, gekaard met de handkaarden, toen geverfd en toen had ik al bijna geen zin meer. Een vies tijdrovend karweitje wat toch makkelijker moet kunnen volgens mij.
En ik heb hier nog veel wol staan! Zou het heel graag weg willen werken, maar het vele werk houd me echt tegen.

gnaptor zei

Jon, wat ik dan écht een keer zou doen is alles in oude kussenslopen in de wasmachine doen (eerst een klein beetje proberen) en die op een wolwasmiddel wassen. Ik kreeg daarmee mijn wol perfect schoon. Het is wel wol die niet snel vilt, dus of het met alle wol lukt weet ik niet. En vervolgens kan je het nog kaarden, maar dat doe ik nooit. Te lui, dan koop ik liever gekaarde wol :- En je kan het dan van te voren of na afloop verven. Maar dat wassen en in de soda zetten en in de azijn etc etc vond ik ook zo veel werk. Dit werkt echt als een trein.

Jon zei

Ik ga het zeker eens proberen zo, dank je!