donderdag 15 mei 2008

patroon ontcijferd



Voor christien: het telpatroon is voor 31 steken min 2 x 3 kantsteken die je allemaal altijd aan beide zijdes recht breidt. In dit patroon wordt de lace volgens mij niet gemaakt door net zoveel samen te breien als dat je omslaat, dus 1 keer samenbreien tegenover 1 keer omslaan. De ene toer maak je meer omslagen die je dan een toer later samenbreidt. Dat maakt het tellen een beetje verwarrend. Beste is om dus idd gewoon te beginnen en dan dus eerst 3 (of 4?)toeren alles recht breien.

Dan aan de averechte kant zoals in het telpatroon staat aangegeven eerst 1 toer averecht met dus aan weerskanten die 3 rechte steken (altijd!) en dan toer 2: omslaan en samenbreien zoals aangegeven. (en dus hier op een rechte toer óók altijd beginnen en eindigen met 3 rechte kantsteken voordat je aan je telpatroon begint) Dan toer 3, de enige averechte toer waar naast de 3 rechte kantsteken ook nog een aantal rechte steken tussen de averechte worden gebreid (zie telpatroon). Dan toer 4 , weer eerst 3 rechte kantsteken en vervolgens telpatroon en eindigen met 3 rechte kant steken en dan toer 5 averecht. Averechte toeren staan dus niet in het telpatroon, behalve toer 3. En belangrijk: vanaf toer 4 staan er grijze vakjes. die staan niet voor een steek maar moet je gewoon overslaan en naar de volgende steek in het patroon gaan

Oja laatste waarmee je fout kunt gaan: het is omslaan en niet omslaan + een steek breien!!

hoop dat t lukt

8 opmerkingen:

Een famke zei

Okee, nou je hebt de spijker op de kop geslagen. Erg verwarrend want ik dacht dus dat ik bij het patroon nog 3 kantsteken op moest tellen maar het is dus min de kantsteken....

Ook de omslag telde ik een steek bijop waardoor ik de mist in ging!

Maar dan nog even over het grijze blokje, moet ik daar helemaal niets breien of moet ik de steek op de rechter naald laten afglijden?

Morgen ga ik weer vol goede moed aan de slag! Bedankt voor de uitleg, je had de valkuilen precies door!

Christien

gnaptor zei

dat grijze blokje is dus een niksje. geen steek, niks. Misschien omdat het dan mooier uitkomt in het telpatroon? Het laat nu wel goed zien welke steek boven welke steek zit.
Dat is dus ook zo met lace patronen, / = samenbreien. Het tekentje beslaat maar 1 vakje maar het zijn 2 steken. Als je dat soort kleinigheden doorhebt is lace dus echt niet moeilijk. Gewoon domweg telpatronen volgen.

doeg!
tabitha

Een famke zei

Thanx!!!

gnaptor zei

net nog even 2 fototjes van mijn versie van tiger eye lace erbij gezet. Ik heb handgesponnen ongetwijnde wol gebruikt, dus het is niet heel erg strak. Maar wel lekker zacht :-)

tabitha

Een famke zei

Ooooh ziet er prachtig uit!Ik ben wezen oefenen met andere wol. wil jouw mooie wol niet steeds uit hoeven halen...

Het idee van de shrug vind ik helemaal geweldig dus als er eentje lukt zullen er meer volgen ben ik bang:)

Christien

Monique zei

leuk zeg! ik ben ook bijna klaar met de mijne zal zo een foto plaatsen van het resultaat tot nu toe.

Een famke zei

Tabitha.......HET LUKT!!! Ooh en je wol breidt zo mooi op! Het is werkelijk prachtig. Maar mijn cameraatje is nu nog even aan het opladen. Ik hoop dat ik een fotootje nog kan plaatsen voor we naar Den Haag vertrekken...

Bedankt, want zonder die extra instructie was het niet gelukt!

Christien

gnaptor zei

mooi!!! Ja je weet nooit hoe het uitpakt. En gewoon doorbreien tot de wol op is, dan merk je zelf of ze een shrug met korte mouwen, 3/4 of lange mouwen heeft (laatste lijkt me sterk maar goed).

doeg!

tabitha