dinsdag 2 september 2008

Further on the knitting road

Hier weer een update van de gelukkige breiweg die ik momenteel afleg:

De shrug is af en de wol komt prachtig uit! Het is de mooiste wol waarmee ik tot nu toe gebreid heb, zo puur en die prachtige kleuren! Gilles is er ook weg van en wil wel een trui van zulke wol. Ik twijfel alleen of ik de shrug niet iets groter moet maken. Of misschien eerst blokken?
Ik ben natuurlijk ook nog verwend met hele mooie en leuke kado's: naaldpuntenbeschermers (handig, had ik nog niet!), een boekje over naaldvilten met een viltnaald (kan ik zo'n prachtige sjaal (proberen te) maken zoals ik bij Serajah gezien heb!), een sleutelhanger waarin fotootjes kunnen en, last but not least, een batt wol in prachtige herfsttinten van de woltrol! Jummie, jummie!! Foto's volgen!

Mathildes bol is ook al helemaal opgebreid en zelfs al vervilt: het resultaat is prachtig!Ik heb in mijn nieuwschierige haast alleen vergeten een behoorlijke foto te maken van de onvervilte staat.... Spannend hoor dat vilten! Ook onvervilt zag het er mooi uit en de wol breide heerlijk. Ik ga vandaag het rugzakje in elkaar naaien en beginnen aan de schouderbandjes. Ik moet alleen even uitzoeken hoe 'linen stitch' moet. In het patroon staan tweeafkorting die ik nog niet ken: ybk en yfwd. Er zijn allerlei leuke kadootjes uit de bol gerold die enorm in de smaak vallen bij Mathilde: een schrift van Boris ("Tadie!" riep Mathilde meteen, wat 'Nijntje!' betekend), een houten beren puzzel, een zakje tuinkers, een bellenblaas en volgens mij ben ik nog iets vergeten... het is wel duidelijk dat mijn maatje heel goed weet wat kleine meisjes leuk vinden.

Lief maatje, heel, heel hartelijk bedankt! Ik ga gauw weer verder met mijn breireis, het rugzakje afmaken, bedenken of ik de shrug uithaal en groter zal maken en dan heb ik ook nog de laatste bol in het verschiet, voor onze baby girl (op dat gebied nog niks inzicht trouwens, ze zit daar kennelijk nog lekker...)!



groetjes, heleen

12 opmerkingen:

gnaptor zei

mooie shrug!!! jij had toch mijn shrug gezien die ik van de lontwol had gemaakt die jon me in de vorige swap had toegestuurd? .... volgens mij precies dezelfde kleuren en iig hetzelfde patroon!!! Ik zal binnenkort een foto plaatsen!

de bloemen sjaal ziet er prachtig uit!!

Anoniem zei

prachtig! hele mooie bloemensjaal ook!
En een prachtige zwangere buik! wanneer ben je precies uitgerekend?

liefs Serajah

Judith zei

Hoi Heleen,

Mooie shrug!

YBK en YFWD betekent bij het afhalen (slip stitch) van een steek de draad aan de voorkant (YFWD) of aan de achterkant (YBK) houden.

Je bloemensjaal vind ik superleuk! Ik heb vorig jaar een keer een proefstrengetje je gesponnen met kleine, zijden bloemetjes erdoor, zag er ook zo lollig uit.

Doeg,
Judith, die een 'Lopi Tote' gaat opzetten. Lekker gedachtenloos breien voor vanavond (buishangen). Die tas wordt voor mijn tante (die van het spinnewiel), de rest van de zelfgemaakte kadootjes gaat er dan in en zo vormt het een dankjewel-pakket.

Anoniem zei

Waw, mooi en veel en snel gebreid zeg!
Ik ben aan een shrugje bezig maar bij mij wordt het misschien te groot. Ik twijfel nog of ik hem ga aftrekken en opnieuw beginnen. Aaah, moeilijk hè. Ik ben geneigd van nu gewoon verder te breien, maar aftrekken als hij helemaal klaar is, is ook zo'n zonde.

Misschien vanavond maar eerst eens wat foto's hier zetten.
Nu roept de afwas, heel luid ;-))

heleen zei

Bedankt voor de vertalingen Judith! En Tabitha, ik dacht al dat ik die shrug ergens gezien had. Je hebt het lace gedeelte ook nog een keer gebruikt voor een dwarsgebreide shrug toch?
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest in mijn verhaal over het patroon bij Mathildes bol. Het lijkt nu een sjaal, maar het wordt een rugzakje!

heleen zei

Serajah, ik ben 10 september uitgerekend. Maar goed het kan net zo goed nog 2 weken langer duren....Mathilde was 15 dagen later.

Anoniem zei

die kleuren zijn erg mooi! en idd een prachtige buik en Mathilde is ook al zo'n mooi kind.... leuk he, dat wachten? Succes, meid!

Anoniem zei

Joh Tabitha, is het hetzelfde patroon?!?! Ik had ernaar gezocht omdat Heleen had gezegd dat ze zoiets mooi vond, en vond toen deze die er veel op leek...

De kleuren lijken inderdaad erg op elkaar en ik zal je verklappen dat ik ook nog een paar bollen voor mezelf had gesponnen die ook heel erg hier op lijken.....
Ik hou erg van blauw en geel, en tja, dan krijg je automatisch ook groene stukken ;)
Maar het was eigenlijk een beetje toevallig zo gekomen.

Ik vind het zo apart he, om dan te zien dat er van 'jouw' wol zo iets moois wordt gebreit. Ik heb dus nog nooit iets voor mezelf gebreit van mijn eigen gesponnen wol dus dit is een openbaring om het zo te zien.
Heb je wel genoeg om 'm eventueel groter te maken?

En die Mathilde, wat is het toch een dotje. Ze hielden hier altijd zo van krabbelen in een schriftje dus toen ik het schriftje zag moest ik daaraan denken.

Die sleutelhanger was een grapje omdat we het over souveniers hadden en we toen zeiden dat sneeuwbollen wel leuk waren en toen zag ik deze op vakantie vandaar...

Leuk allemaal, ik kan hier net zo van genieten als van mijn eigen bol!

groetjes, nou voor wie het dan nu nog niet door heeft dan nog maar even anoniem totdat Sherlock haar lijstje klaar heeft ;))

Alice zei

Mooi! Alles dus. De shrug, het buikje, de bellen, je dochter, het rugzakje-in-wording.

heleen zei

Dag maatje! Ik heb vandaag de shrug de hele dag aangehad (heerlijk warm met dit weer!) en hij zit eigenlijk heerlijk. Ik heb nog wel wat wol over om hem (of is zoiets een 'haar'?) groter te maken, van je 3e bol (die ik trouwens ook heel erg mooi vind!!), dus het zou nog kunnen. Maar, zoals Maia ook al schreef, is het nu ie helemaal af is toch wel moeilijk om hem weer uit te halen... ik denk/voel nog even verder. Het is zo fijn dat ik nu met mijn verlof zo veel tijd heb om lekker mooie dingen te maken, heerlijk gewoon!

Myrthestiek zei

Schitterend, alles is mooi mooi mooi :).
Ik zou persoonlijk ook nog even wachten met het eventuele uithalen. Vaak wil breiwerk ook nog wel wat uitzakken / -rekken.

Karlijn zei

Wat een mooie shrug! Bij deze gaat ie op mijn Queue (of hoe schrijf je dat precies?)